Lietuvos pašto pardavimų pajamos 2020-aisiais pirmą kartą perkopė 100 mln. eurų, tačiau pelną mažino pandemija

2021-05-25

Laiskininkas

Akcinės bendrovės Lietuvos paštas bendrosios veiklos pajamos, įskaitant pajamas iš netipinės veiklos ir turto pardavimo, pernai pirmą kartą bendrovės istorijoje pasiekė 112 mln. eurų ir buvo dešimtadaliu (10,8 proc.) didesnės nei prieš metus. Iš jų bendrovės pardavimo pajamos sudarė 101 mln. eurų – 8 proc. daugiau nei 2019 metais. Lietuvos pašto investicijos pernai buvo rekordinės ir siekė beveik 18 mln. eurų – jos daugiausia buvo nukreiptos į ilgalaikių strateginių projektų įgyvendinimą ir pašto tinklo atnaujinimą. Iš viso per metus Lietuvos paštu keliavo daugiau kaip 55 mln. siuntinių ir laiškų.

„2020 m. pavasarį prasidėjusi pandemija iš esmės pakeitė Lietuvos pašto veiklos sąlygas. Tradicinėje pašto paslaugų dalyje fiksavome didelį kritimą – dėl tarptautinių logistikos grandinių sutrikimų pirmojoje metų pusėje drastiškai sumažėjo iš užsienio gaunamų siuntų kiekis. Nors antroje metų dalyje jis atsistatė, o metų pabaigoje pasiekė rekordinius skaičius, bendras metinis importo siuntų kiekis pernai sumažėjo beveik trečdaliu. Taip pat toliau mažėjo ir laiškų kiekiai – jie krito beveik penktadaliu“, – sako Lietuvos pašto generalinė direktorė Asta Sungailienė.

Anot jos, šiuos praradimus iš dalies kompensavo atsivėrusios naujos galimybės kurjerinių ir paštomatinių paslaugų segmente, kurį augino el. prekybos apimtis stipriai padidinę karantino ribojimai. Šiame segmente Lietuvos paštui pavyko išlaikyti užimamą rinkos dalį ir pristatyti rekordinius siuntų kiekius per paštomatus bei kurjerius – lyginant su 2019 m. jie padvigubėjo. „Tai augino bendrovės pardavimo pajamas, tačiau tuo pačiu reikalavo papildomų investicijų, o ilgalaikių strateginių transformacijos projektų svarba tapo dar akivaizdesnė“, – pažymi A. Sungailienė.

Bendrovės pardavimai pirmą kartą istorijoje peržengė 100 mln. eurų ribą, 74,1 proc. šios sumos sudarė pašto paslaugos. 47,4 proc. jų sudarė pajamos iš suteiktų universaliųjų pašto paslaugų, šių pajamų gauta 4,5 proc. mažiau negu 2019 m. Tai daugiausia lėmė 12,7 proc. kritusios pajamos iš daiktų importo. Tuo tarpu pajamos iš paslaugų verslo klientams sudarė 52,6 proc. ir, lyginant su 2019 m., augo 22 proc. Papildomai beveik 12 mln. eurų pajamų Lietuvos paštas gavo iš kitų netipinių veiklų bei turto pardavimo (pastarasis segmentas sudarė 3,8 mln. eurų).

2020-ieji Lietuvos paštui buvo rekordiniai pagal investicijas, kurios siekė 17,9 mln. eurų. Didžioji jų dalis skirta išmanaus skirstymo programos įgyvendinimui. Taip pat bendrovė investavo į paslaugų prieinamumo ir kokybės gerinimą: iki 270-ies paštomatų išplėstas LP EXPRESS tinklas, atnaujinta ir rekonstruota daugiau kaip 20 pašto skyrių, įsteigti 4 nauji siuntų centrai, tobulintas el. savitarnos portalas bei kitos IT sistemos. „Įgyvendinti strateginiai modernizacijos projektai ir efektyvesnė veikla toliau leido gerinti ir darbuotojų darbo sąlygas. 6,5 proc. didėjo vidutinis darbuotojų atlyginimas, atnaujintuose pašto skyriuose bei logistikos centruose užtikrinome patogias erdves poilsiui, papildomai investavome į komandos narių kvalifikacijos kėlimą, modernias darbo priemones, tarnybinius automobilius, drabužius“, – pasakoja A. Sungailienė.

Dėl pandemijos stipriai išaugę tarptautinių pašto siuntų pervežimo kaštai, apribotas dalies paslaugų teikimas bei papildomų investicijų į saugumą būtinybė turėjo neigiamą poveikį Lietuvos pašto pelningumui. 2020 m. bendrovė uždirbo 1,6 mln. grynojo pelno – lyginant su 2019 m. jis sumažėjo 69,2 proc. Anot A. Sungailienės, sutrikusi tarptautinė logistikos grandinė reikšmingai pailgino siuntų tranzito laikus, dalis krypčių buvo apskritai uždarytos. Dėl to krito siuntų importo kiekiai ir reikšmingai sumažėjo pajamos iš šios veiklos, dėl karantino ribojimų sumažėjo ir finansinių paslaugų bei mažmeninės prekybos pašto skyriuose apimtys. Tuo tarpu darbo sąnaudų ir infrastruktūros kaštai išliko stabilūs. Dėl pandemijos bendrovė turėjo ir nenumatytų sąnaudų – apsaugos priemonių darbuotojams ir klientams užtikrinimui teko skirti per 1,1 mln. eurų. Šios priežastys lėmė mažesnį bendrovės pelną.

„Nepaisant įprastą pašto veiklą stipriai paveikusios pandemijos, praėjusiais metais tęsėme labai svarbių strateginių projektų įgyvendinimą. Istoriniu įvykiu tapo Vilniaus logistikos centro atidarymas, kuriame pradėtas automatizuotas siuntų skirstymas. Jis paštui tapo būtinąja sąlyga ruošiantis artėjantiems pokyčiams nuo liepos 1 d., kuomet ES mastu panaikinama PVM lengvata mažos vertės siuntoms iš trečiųjų šalių. Pastarasis projektas yra kertinis ir įmonės modernizavimo kelyje – ateityje ne tik efektyviau skirstysime siuntas, bet ir turėsime apie jas daugiau duomenų, o tai leis pasiūlyti naujas paslaugas klientams“, – sako Lietuvos pašto vadovė.

Ji akcentuoja, kad bendrovė šiemet tęs bendrovės transformaciją, tarp prioritetų – tolimesnė paštomatų plėtra, naujų el. sprendimų klientams diegimas, paslaugų gerinimo iniciatyvos, veiklos skaitmenizacija, darbo sąlygų gerinimas.

Lietuvos pašto metinio pranešimo dokumentą galima rasti čia.

Buvo naudinga? Dalinkitės: